אילוף גורים

 עד גיל 4 חודשים בערך, אין יותר מידי מה להתעסק עם אילוף הגור, הדגש שצריך לשים בגילאים האלו הוא יותר חינוך הגור הכוונה היא  שבשלב הזה בחיים של הכלב אפשר וצריך לעצב את אופיו בצורה הרצוייה לנו כך שכשיהיה בוגר התוצאה תהיה כלב מאוזן ונוח לבעליו. אחרי 3.5, 4 חודשים אפשר להתחיל לאלף אבל במקביל ליישם גם את החינוך והעיצוב של הגור (כמו שמוזכר ב"גידול גורים")

אילוף גורים

לאחר 4 החודשים (תלוי בגזע הכלב, ישנם מינים שאפשר להתחיל מאוחר יותר), מומלץ להתחיל לאלף ולאמן את הגור בתרגילי משמעת: אליי, שב, ארצה להישאר, לא.

חשוב לדעת כי כל גור הינו בעל אופי שונה ולכן יש להתאים את צורת האילוף לאופי הגור לדוגמא, לגור בעל אופי דומיננטי ידרש אימון מעמיק ונוקשה יותר מאשר לגור בעל אופי רך יותר.

רוב האנשים שמאלפים את כלבם, עושים זאת מגיל שנה ומעלה,  היתרונות של אילוף כלב בגיל מוקדם יותר תורמים לאיזון חיי הכלב בשנים בוגרות יותר והופכים אותו לכלב בעל מזג נוח ובעל משמעת יציבה. בנוסף, אילוף הגור בשלב מוקדם יהיה קל ופשוט יותר מאילוף כלב בוגר שכבר הקנה לעצמו הרגלים לא רצויים כגון: משיכה קדימה ברצועה כשמטיילים,רדיפה אחרי חתולים, נשיכות, כרסום רהיטים, קפיצה על אורחים ועליכם   ועוד            (ראה מאמר – "אילוף כלבים לשם מה?" )

אילוף גורים – הפקודה: "בוא אליי"

ישנן מגוון רחב של שיטות לאילוף גור שיבוא אל הנוהג בפקודה. שיטה אחת מתאימה למגוון רחב של כלבים/גורים ואני אנסה להסביר אותה פה באופן תיאורטי (כמובן שאימון כלבים בצורה מעשית זו השיטה ללמוד ולהתנסות). יש לחבר לגור רצועה ארוכה 5 מטר לפחות, יש לציין שמשקל הרצועה חייב להיות קטן כמה שיותר על מנת שהגור ינוע איתה בחופשיות, יש לתת לגור להסתובב עם הרצועה הארוכה זמן מה עד שפחות או יותר יישכח שקשור ברצועה ויסתובב וישתובב כהרגלו. כאשר הגור יימצא במרחק מה מהנוהג אומרים לגור את הפקודה "אליי" ואחרי חצי שניה מושכים אותו (לא בחוזקה) אלינו עם הרצועה. כשהגור הגיע אל הנוהג, יקבל חיזוק חיובי כגון: ליטוף, עידוד, פרס מזון (סוג החיזוק תלוי באופי הכלב/גור ואופי האילוף שהוחלט להתאים לו). יש לחזור על פעולה זו מס פעמים.

לאחר מס ימי אימון כאלו, כשהכלב כבר מבין את הפקודה ועדיין משתהה ולא מגיע מייד כשקוראים לו, יש למשוך את הרצועה יותר בחדות ובחוזקה ובכך יוצרים לגור/כלב את ההתניה הזו: כאשר קוראים לי ואני לא בא, נגרמת פעולה לא נעימה (משיכת הרצועה) אך כאשר אני מגיע למשמע הפקודה נגרמת פעולה חיובית (חיזוק חיובי – עידוד, מזון וכו') לכן עדיף לי יותר לבוא מאשר לא לבוא..

אילוף הגור לפקודה זו בגיל צעיר יהיה קל יותר מאילוף כלב בוגר אשר תמיד ינסה יותר את הנוהג וייבחן את גבולותיו. אילוף גורים בדרום, אילוף כלבים בדרום.

הסיבה והפתרון להתנהגות בעייתית כגון ללעיסת החפצים בבית,נשיכות וכו':

במהלך גידול הגור בתוך הבית אנשים נתקלים בהרבה בעיות התנהגות כגון: כירסום חפצים, עלייה על ספות ,מיטות, קפיצה על ילדים ואורחים,נשיכות וכו' כל אלו מוגדרים אצלנו בני האדם כבעיות אך מבחינת הכלב אלו דברים טיבעיים ונורמליים לחלוטין אנחנו צריכים לדעת את הלמה, כלומר את הסיבה לדפוס התנהגות מסויים וכך נפתור בקלות את ה"בעיה". למשל: הגור קופץ על הספה ומתחיל לנשוך לנו את הידיים. אם ננתח את ההתנהגות הזו ונשווה אותה ללהקת כלבים בטבע (הרי אמרנו שכל התנהגות של כלב בבית משוות באופן ישיר לאבותיו הזאבים וכלבי בר בטבע), בתוך הטריטוריה של הלהקה, הכלבים רובצים, גם במקומות המרבץ יש סידור היררכי: על מקום גבוה יותר כמו סלע למשל רוב הסיכויים שנמצא את הכלב הדומיננטי יותר ומתחתיו על האדמה ירבוץ הכלב הפחות דומיננטי. הספה בבית היא הסלע, הספה היא של הבכיר בלהקה כלומר אתם, הגור מקומו נמוך יותר על הריצפה, אם אישרתם לגור לעלות איתכם על הספה זה כמו שאמרתם לו :"אני ואתה באותו שלב בלהקה" וזו טעות חמורה כי אתם בעלי הכלבים צריכים להיות הדמות הדומיננטית יותר ואם אתם באותו שלב בלהקה זה אומר שהגור יכול גם לנשוך ואם לא "תגידו" לגור שהספה היא שלכם (ע"י מניעת עלייתו לספה בדחיפה פיזית) ולא "תגידו" לו שנשיכות לא באות בחשבון הוא ימשיך ויגביר את ההתנהגות הזו כי זה היצר הטיבעי שלו לזהות את החולשות האלו ולעלות בסולם ההיררכי, בעלי הכלבים צריכים לבסס את מקומם הדומיננטי ואת מקום הגור בלהקה=משפחה. זו דוגמא קטנטנה משיגרת חיים של הגור בבית ואיך אתם צריכים לנתב את היצרים הטיבעיים של הכלב/הגור.

לתאום אילוף – 052-3674626

לדף הבית


24 תגובות to “אילוף גורים”

  1. שלום
    באיזה גיל צריך להתחיל לאלף גור פיטבול? ללמד פקודות ומה אסור ומותר

    • שלום
      צריך לאלף לחינוך כבר מהרגע שהגור אצך כלומר , שלא יינשך, שלא יקפוץ עלייך ולא על אורחים וכו..
      למשמעת צריך להתחיל בגיל 3 חודשים בערך ולעבוד על הפקודות: בוא אליי, שב, ארצה וכו
      צור קשר ואשמח לעזור לך בתהליך 0523674626
      אנחנו עובדים באזור הדרום והמרכז. אילוף כלבים בדרם אילוף כלבים באשקלון אילוף כלבים באשדוד

  2. היי,
    יש לי גורה בת חודשיים,פודל טוי גזעי. לבן זוגי יש את האמא והיא מחונכת גם לא לנבוח ומאד חכמה. חשוב לציין שגם הגורה שלי מאד חכמה . רוצה לנסות לחנך אותה לא לנבוח עלי אם אני לא מתייחסת למשחק שלה או לא מרימה אותה בלילה וגם כשאני אומרת לה בואי אז שתקשיב לי ותבוא, מה אפשר לעשות בינתיים ?

    • ירדן שלום

      את צריכה ליצור לה את ההתניה שאחרי שאת אומרת את הפקודה: ״שקט״, היא צריכה להפסיק לנבוח ואם ממשיכה לנבוח תתוגמל בסיטואציה שתהיה לא נעימה לה כך שתימנע מסיטואציה זו ע״י כך שתפסיק לנבוח. וכשמפסיקה תתוגמל בסיטואציה חיובית לה. צרי קשר ואשמח להדריך אותך בתהליך.

  3. שלום אורי,
    לפני מספר ימים אימצנו מעמותה גורה מעורבת בת 3 חודשים, במשקל 9 קילו (סוסה קטנה 🙂 ). הגורה מאוד מתוקה ואוהבת, ובגדול יש לה אופי נוח. היא התרגלה אלינו ואל הבית מהר מאוד, וכבר התחילה לקפוץ ולנשוך. היא ממעיטה לעשות את זה לי כי כנראה כבר זיהתה אותי בתור המנהיגה, וגם כי אני יודעת להתמודד עם זה. אבל הבעיה היא בילדים – יש לי בן כמעט 6 ובת 3.5, וכשהיא קופצת עליהם היא גם שורטת אותם עם הרגליים וגם יכולה בקלות להפיל אותם, במיוחד את הקטנטונת שאליה היא "נטפלת" הכי הרבה. כשאני נמצאת במקום אני כמעט תמיד מצליחה להרים יד לחסום אותה, או לצעוק לה "לא" מה שגורם לה לעצור (לעיתים לאחר המעשה). אבל אני לא יכולה כל הזמן להיות צמודה לילדים כדי לכבות שריפות. אמורה לבוא אלינו מאלפת הביתה בעוד מספר ימים, אבל עד אז – מה אתה יכול להמליץ לנו לעשות? יש משהו שהילדים עצמם יכולים לעשות כדי למנוע התנהגות כזאת?
    תודה רבה,
    ג.

    • גאולה שלום

      יש לתקן התנהגות זו במיידי ע״י ענישה נכונה של הגורה ובמקביל חיזוק חיובי של התנהגות רצויה. אני מתפלא שהמאלפת לא ציינה את זה. אסור בשום פנים ואופן לתת לגיטימציה של נשיכה של הילדים, הכלבה מזהה אותם כמתחרים בלהקה ויש לאמנה כך שתבין שהם מעליה באופן מוחלט בסולם ההיררכיה. נשיכות קטנות אלו עלולות להפוך לנשיכות של ממש בגיל בוגר יותר. לייעוץ צרי קשר . הטלפון בראש העמוד

  4. שלום.
    יש לי כלב רועה גרמני בן חודשיים,הוא אוהב להשתולל ולנשוך.
    יש זמן קבוע ביום שבו אני מסכים לכלב שלי להיות תוקפני אליי ובשאר היום אינני מסכים לו בשום אופן לנשוך(מתי שהוא נושך זה על מנת לשחק איתו ולפתח לו את הביטחון)
    אשמח לתשובה!

  5. שלום רב
    אני עודד הבתי גור אסקי סיברי שהוא בן שלוש שבועות והוא נושך נעליים וספות וכל דבר זה בגלל השיניים ?
    ועוד שאלה אני לא יודע אם זה זכר או נקבה ! בגיל הזה אמור להיות לו ביצים?
    אשמח אם תענה

  6. אורי שלום, לפני כחודש אימצנו כגור בן ארבעה חודשים מגזע מעורב. הגור מתנהג מקסים לכל בני הבית חוץ מלאבא שלי. הוא אגרסיבי אליו נורא, נובח עליו גם אם הוא רק עובר לידו או קם מהכיסא שלו. אבא שלי מטייל איתו וכאשר הוא לבד איתו בבית אין שום בעיות, אך כאשר אמא שלי או אני ואחותי בבית הכלב מתנהג אליו באגרסיביות, מה אפשר לעשות?

  7. שלום
    יש לי גור בן 10 חודשים וכלבה בת 6.
    הכלבה יושבת על הספה. הגור עולה על הספה כשלא רואים ומשתין.
    מה עושים?

    • מארי שלום.
      צריך להתנות לגור שאם עולה על הספה תיווצר סיטואציה לא נעימה כלשי שבשפה מקצועית קוראים לה "תיקון" ולחזק התנהגות קצויה כלומר כשהוא מפסיק לנסות לעלות על הספה. באופן עקרוני אל תתני לאף אחד מהכלבים לעלות על הספה כדי לחזק את סמכותך כמנהיגת הלהקה , אשמח לעזור ולייעץ בהרחבה, צרי קשר..

  8. שלום יש לי גור בן 3 חודשים הוא נושך כל דבר בבית ואת המכנסיים והבגדים שלי מה אלי לעשות

    • ארז שלום.
      לפי מה שאתה מתאר, אף פעם לא הצבת לגור שלך גבולות ברורים שמסמנים את ההבדל הבסיסי בינך לבינו בכך שאתה המנהיג הדומיננטי שלו והטריטוריה וכל מה שנימצא בה שייך לך כולל הבגדים והרהיטים שבבית. אתה צריך הדרכה שבעצם תעזור לך "להסביר" לכלב את הגבולות האלו וברגע שהכלב "יידע" את הגבולות שתציב לו יפסיק בהחלט לנשוך את הריהוט בבית והנשיכה במכנסיים מפני שיידע שלהתנהגות זו יש השלכות שליליות לגביו לכן ימנע מעשיית דברים לא רצויים אלו, אילוף כלב למשמעת יעזור בהחלט לבסס גבולות אלו ולהציב אותם במקומות וזמנים נכונים. צור קשר ואשמח לסייע באילוף כלבך.

  9. שלום אני עומד לרכוש רועה גרמני בן 4 וחצי חודשים גזעי ואני רוצה לאלף את הכלב למשמעת בסיסית ובעתיד גם מתקדמת,יש לי גולדן בגינה שלא נכנס הביתה האם אפשר להכניס את הכלב החדש לבית ? האם זה ייצור ריבים בין הכלבים ?

    • אוהד שלום
      השאלה אם הכלבים יריבו או לא תלויה גם באופי הכלבים ,זאת אומרת אם שניהם דומיננטיים באותה הדרגה אז יכול להיווצר מתח על רקע מעמדות ובעקבות המתח ריב, ותלוי גם ביחסים שיהיו לך אם שני הכלבים. באופן עקרוני אתה הוא מנהיג הלהקה ולכן אתה זה שמחליט אם יהיה קרב ואם לא אפילו אם שניהם דומיננטיים, אבל זה מותנה בביסוס מעמדך מולם כמנהיג הלהקה על תקן יומי, אילוף משמעת בהחלט יעזור יביסוס המעמד הזה. בכל אופן אם הכלבים מאולפים לא תיווצר שום בעיית מתחים או ריבים כל עוד מעמדך כמנהיג הלהקה מבוסס בצורה אבסולוטית. צור קשר ואשמח לתאם איתך שעור אילוף ולפתור בעיות עתידיות שאתה יכול לחשוב עליהם בעקבות גידול שני כלבים.

  10. אורי שלום,

    לפני שלושה ימים קניתי גורת רועה גרמני גזעית בת חודש ושבוע.
    היא ישנה לפחות 4 פעמים ביום למשך חצי שעה- שעה ולפעמים יותר.
    האם זה הגיוני?

    • לינוי שלום.

      זה הגיוני מאוד והסיבה לכך היא שהורמוני הגדילה פועלים בשיא כוחם בזמן שינה לכן גורים (גם תינוקות) ישנים הרבה מפני שהם מתפתחים וגדלים..
      בהצלחה עם הגורה החדשה

  11. היי יש לי כלב רועים גרמני 4 חודשים. אני רוצה לאמן אותו להיות כלב שמירה והגנה. התקשרתי מאמן כדי לבדוק איתו והוא אמר לי שהוא צריך לבדוק אותו קודם אם הוא יכול להיות או לא. למה הוא מתכוון ואיך אני יכול לבדוק את הכלב שלי אם הוא יכול להיות או לא? תודה

    • אילוף כלב להגנה ותקיפה באמת תלןי בתנאי הכי חשוב שהוא האם הכלב מתאאים לעבודה מסוג זה. כלומר האם האופי הספציפי של כלב מסויים מתאים לאופי העבודה הנדרשת. לעבודת תקיפה והגנה צריך כלב עם יצר צייד מפותח ואומץ לב ברמה גבוהה עד גבוהה מאוד ועוד כמה וכמה פרמטרים שאותם מאלף כלבים מקצועי צריך לבדוק. לעבודת שמירה כמעט כל כלב מתאים אם אנחנו רוצים ממנו שיינבח על אובייקט זר ובכך מסתיימת עבודתו, אם רוצים שגם יינשך את הגורם המסתנן, צריך גם כן בדיקה מעמיקה יותר שתפסוק האם הכלב מתאים לעבודת שמירה שמלווה בנשיכה. צור קשר ואשמח לתת לך ייעוץ ולבדוק האם כלבך מתאים לשמירה או תקיפה/הגנה.

  12. אורי ערב טוב,
    ראשית, רציתי להודות לך על המאמרים המעניינים שאתה מציע באתר. מאוד עוזר להבין את הכלב.
    שנית, מבקשת עצתך כמומחה באילוף כלבים – הכלב שלנו בן שנה וחודש ועדיין לא מרים רגל להטיל את מימיו. האם זה נורמלי?
    לתשובתך המהירה אודה.

    • עופרה שלום
      הרמת הכלב אצל כלבים מסמנת את כניסתם לשלב הבגרות המינית, ריח השתן מתחם טריטוריה ומביע דומיננטיות. בעצם הסיבה שכלב מרים את רגלו היא בכדי שיתאפשר לו להטיל את מימיו על עצמים גבוהים יותר מהאדמה כגון שיחים וסלעים ובכך ריח השתן יתפשט ברדיוס גדול יותר וחזק יותר.
      יש גיל ממוצע שבו הכלב מתחיל להרים רגל כדי לבסס את עצמו יותר בלהקה (8 חודשים), אבל לכל כלב יש אופי משלו ותכונות שונות ממשנהו וכך גם בזמן הרמת הרגל יש הבדלים בזמנים, אל תדאגו הוא ירים את הרגל כשיהיה מוכן, יש כלבים שלא מרימים את הרגל בכלל אלא לעיתים רחוקות, אם אין בעיה רפואית אז מדובר בכלב שלא דומיננטי ולא "מעוניין" לבסס את מעמדו בקרב הלהקה. רוב הסיכויים שכלבכם ירים את הרגל בחודשים הקרובים, זאת כמובן אם אין איזושהי בעיה רפואית אבל אז הייתם צריכים לשים לב גם לשינוי בהתנהגות הכלב כגון: אדישות, חוסר תאבון ועוד ופה ו כבר בעיה שונה שמצריכה וטרינר

  13. שלום למאלף.. אני מעוניין להביא גור קטן למשפחתי ועקב חוסר נסיון בכל הקשור לגורים אילוף כלבים החלטתי להתייעץ לפני עם מאלף כלבים מקצועי
    יש לי שני ילדים קטנים בבית (3 ו 5)
    האם כדאי לי להיזהר מגזעים מסוימים?
    האם כלבים מסוימים נוח לאלף כלב ?
    בעברי ננשכתי על ידי כלב ולכן אני קצת חושש, והייתי מעוניין להביא לידי כלב רגוע ובעתיד כמובן מאולף.
    אשמח להמלצות

    • שלום רב.

      כל כלב הוא עולם בפני עצמו ולכל כלב יש אופי שונה ממשנהו (כמו בני אדם), אבל יש גזעים מסויימים שאופיים באופן כללי דומה. הייתי ממליץ לך בגלל שזה כלב ראשון ואין לך נסיון בגידול כלבים להביא כלב עם אופי "רך" הביתה ,כזה אחד שלא עומד על שלו ומקבל מרות בקלות. יש מספר כלבים כאלו כגון לברדור רטריבר או גולדן רטריבר אך גם בתוך הגזעים האלו יש דומיננטיים יותר דומיננטיים פחות. אני ממליץ לך להתקשר אלינו וללכת לבחור כלב עם אחד המדריכים שלנו עם אופי שיתאים לך ולמשפחתך.
      בעיניין הנשיכה – לכל נשיכה יש סיבה, אין כלב שנושך סתם לא קיים כזה דבר בעולם החי, אני לא יודע מה היתה הסיטואציה ולמה הכלב נשך אך תהיה בטוח שהיתה סיבה לכך ואין מה לחשוש מלגדל כלב עם מתנהלים באופן נכון מול הכלב.
      בקשר לאילוף הכלב – בהחלט יש סוגים שונים של אילוף לסוגים שונים של אופי, צריך להתאים את אופי האילוף לאופי הכלב

כתיבת תגובה